Monday 12 May 2014

PEDOMAN MUKMIN - Panduan Dalam Kehidupan


LARANGAN TIDUR MENIARAP.
    Dari Abu Dzar r.a; beliau mengatakan , “Suatu hari Nabi SAW berjalan melewati ku dan waktu itu, aku sedang tidur meniarap ataupun tengkurap. Maka Baginda SAW pun membangunkan aku menggunakan kakinya dan berkata, “Hai Junaidip (panggilan Abu Dzar), sesungguhnya cara berbaring seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka”.(Hadith riwayat Ibnu Majjah)
    Rasulullah SAW pernah melihat ada seseorang berbaring diatas perutnya (meniarap/tengkurap), maka baginda berkata, “Sesungguhnya cara berbaring seperti ini di benci oleh Allah SWT”. (Hadith riwayat At Tirmidzi)


CARA MEMAKAI KASUT.
    Dari Aisyah r.ha, katanya Rasulullah SAW bersabda; “Kalau memakai kasut, pasang yang sebelah kanan terlebih dahulu, dan kalau membukanya, yang kiri terlebih dahulu. Jadinya yang kanan yang mula di pakai dan yang terakhir di buka”. (Sahih Bukhari)



AIR TERCEMAR OLEH LALAT.
     Dari Abu Hurairah r.a, katanya Nabi SAW bersabda; “Apabila lalat masuk dalam minuman kamu, hendaklah tenggelamkannya, kemudian dibuang lalat itu, kerana sesungguhnya salah satu sayapnya mengandungi penyakit dan satu lagi mengandungi ubat”. (Sahih Bukhari)

No comments:

Post a Comment