Tuesday 12 August 2014

IKTIBAR UNTUK MUKMIN - JENAZAH ATAS KUBAH MASJID NABAWI

MISTERI MAYAT DIATAS KUBAH MASJID NABAWI.


JENAZAH ATAS KUBAH MASJID NABAWI

Qubbatul Khadhra '(kubah hijau) yang terlihat megah di Masjid Nabawi berfungsi menaungi kubur jasad Rasulullah SAW yang mulia didampingi kedua-dua sahabatnya sekaligus mertuanya iaitu Abu Bakar Siddiq ra, dan Umar bin Khattab ra. Tempat tersebut dahulunya adalah rumah baginda Rasul SAW kerana setiap Rasul yang diutus oleh Allah SWT dikuburkan di mana dia meninggal dunia. Sebagaimana sabda Nabi SAW: Tidak dicabut nyawa seorang Nabi melainkan dikebumikan di mana dia meninggal dunia. (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Sejarah bercerita, ketika Nabi SAW sampai di Madinah, pertama sekali dilakukan Nabi Muhammad SAW adalah membangunkan Masjid Nabawi dengan membeli tanah dengan harga 10 dinar kepunyaan dua orang anak yatim Sahl dan Suhail berukuran 3 x 30 m.

Bangunan yang sederhana itu hanya berdindingkan tanah yang kering, bertiangkan pohon kurma dan beratapkan pelepah kurma. Sebelah timur bangunan Masjid Nabawi dibina rumah Nabi SAW, dan sebelah barat dibina bilik untuk orang-orang miskin dari kaum Muhajirin yang pada akhirnya tempat itu dikenali dengan tempat Ahli Suffah (kerana mereka tidur berbantalkan pelana kuda).

Pada tahun ke 7 Hijrah, Nabi SAW mengadakan perluasan Masjid Nabawi ke arah timur, barat, dan utara sehingga berbentuk bujur  45 x 45 m dengan luas mencapai 2.025 meter persegi dan program jangka panjang untuk memperluaskan Masjid Nabawi seperti yang kita lihat sekarang ini diisyaratkan oleh Nabi SAW dengan sabdanya menjelang wafat: "Selayaknya kita memperluaskan masjid ini".

Pada tahun ke 17 Hijrah, Amirul Mukminin Umar bin Khattab khalifah kedua, memperluaskan ke arah selatan dan barat masing-masing 5 meter dan ke utara 15 meter, dan dilanjutkan oleh Usman bin Affan khalifah ketiga memperluaskan ke arah selatan, utara dan barat masing -masing 5 meter pada tahun ke 29 Hijrah.

Akhirnya pada masa Khalifah Bani Umayyah Al-Walid bin Abdul Malik pada tahun 88 Hijrah, memperluaskan ke semua sisi Masjid Nabawi termasuk ke arah timur (rumah Nabi SAW) dan bilik-bilik isteri Nabi (hujurat) sehingga makam Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar Siddiq, dan Umar bin Khattab termasuk bahagian dari masjid dan berada di dalam masjid yang sebelumnya berasingan dari masjid.

Inilah yang menjadi pembahasan para ulama dan fuqaha di dalam Fikih Islam, iaitu mendirikan bangunan seperti rumah kubah, madrasah, dan masjid di atas kubur. Ini kerana Nabi SAW bersabda: “Allah mengutuk umat Yahudi dan Nasrani yang membuat kuburan para nabi mereka menjadi masjid-masjid (tempat ibadat)”. (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadith di atas difahami oleh sebahagian ulama terutama di kalangan pengikut Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab (Tahun 1115 H / 1703 M di Masjid Arab Saudi, dan aliran ini disebut oleh para penentangnya sebagai aliran Wahabiyah, dan aliran Salafi). Secara umumnya  tidak boleh melakukan aktiviti ibadah di atas kubur, berdoa menghadap kubur, dan membina kubah di atas kubur.

Terakhir ada seorang manusia yang memanjat kubah hijau Masjid Nabawi untuk dihancurkan lalu disambar petir secara tiba-tiba dan mati. Mayatnya melekat pada kubah hijau tersebut dan tidak boleh diturunkan sampai sekarang. Syeikh Zubaidy iaitu ahli sejarah Madinah menceritakan ada seorang soleh di kota Madinah bermimpi dan terdengar suara yang mengatakan "Tidak ada satu orang pun yang dapat menurunkan mayat tersebut agar orang yang belakangan hari dapat mengambil  iktibar".

Hingga sekarang mayat tersebut masih ada dan dapat disaksikan secara langsung dengan mata kepala.

Tauladan yang dapat diambil dari kisah ini ialah terlepas dari kebenarannya, bahawa kembali kepada tauhid yang murni seperti zaman Rasulullah SAW adalah tujuan dari dakwah Islam dan misi para Rasul dan umat Islam mesti menerimanya, jika tidak mahu menjadi orang musyrik. Akan tetapi penyelenggaraan nilai sejarah dan para pelaku sejarah juga penting kerana Allah SWT berfirman: “Sesungguhnya di dalam sejarah mereka terdapat pelajaran bagi orang-orang yang berakal”. (Yusuf: 111).

Akhirnya jika pelaku sejarah tidak boleh dikenang, tidak dimuliakan, tidak dihormati, kuburannya diratakan, bagaimana kita mengambil pelajaran dari sejarah tersebut? Adapun maksud Nabi SAW, Allah SWT mengutuk Yahudi dan Nasrani menjadikan kubur sebagai tempat ibadah dan ianya adalah menyembah kubur.

Wallahu taala a'lam


No comments:

Post a Comment