Tuesday 12 August 2014

INFORMASI - ANTARA MUKJIZAT NABI MUHAMMAD SAW.

ANTARA MUKJIZAT RASULULLAH SAW.

Ternyata Rasulullah SAW memiliki mukjizat yang diberikan Allah SWT sebagai yang terbanyak diantara para nabi dan rasul yang lain. Beliau memiliki 62 mukjizat dan
diantaranya :

Masa Kecil Nabi Muhammad SAW

1.   Aminah binti Wahab, ibu Muhammad SAW pada saat mengandung Muhammad SAW tidak pernah merasa penat seperti wanita pada umumnya.
2.   Saat melahirkan Muhammad SAW, Aminah binti Wahab tidak merasa sakit seperti wanita sewajarnya.
3.   Muhammad SAW dilahirkan dalam keadaan sudah berkhatan.
4.   Pada usia 5 bulan ia sudah pandai berjalan, usia 9 bulan ia sudah mampu berkata-kata dan pada usia 2 tahun ia sudah boleh dilepas bersama anak-anak Halimah yang lain untuk menggembala kambing.
5.   Halimah binti Abi-Dhua’ib, ibu susuan Muhammad SAW dapat menyusui kembali setelah sebelumnya ia dinyatakan telah kering susunya. Halimah dan suaminya pada awalnya menolak Muhammad SAW kerana anak yatim namun kerana alasan ia tidak ingin dicemuh Bani Sa’d, ia menerima Muhammad SAW. Selama dengan Halimah, Muhammad hidup nomad bersama Bani Sa’d di gurun Arab selama empat tahun.
6.   Abdul Muthalib, datuk Muhammad SAW menceritakan bahawa berhala yang ada di Kaabah tiba-tiba terjatuh dalam keadaan bersujud disaat kelahiran Muhammad SAW. Ia juga menuturkan bahawa ia mendengar dinding Kaabah berkata-kata, “Nabi yang dipilih telah lahir, yang akan menghancurkan orang-orang kafir, dan membersihkan dariku dari beberapa patung berhala ini, kemudian memerintahkan untuknya kepada Zat Yang Merajai Seluruh Alam Ini”.
7.   Dikisahkan juga saat Muhammad SAW berusia empat tahun, ia pernah dibedah perutnya oleh dua orang berbaju putih yang terakhir diketahui sebagai malaikat. Peristiwa itu terjadi di ketika Muhammad SAW sedang bermain dengan anak-anak Bani Sa’d dari suku Badwi. Setelah kejadian itu, Muhammad SAW dikembalikan oleh Halimah kepada Aminah. Sirah Nabawiyyah memberikan gambaran bahawa kedua orang itu, “membelah dadanya, mengambil jantungnya, dan membukanya untuk mengelurkan darah kotor darinya. Lalu mereka mencuci jantung dan dadanya dengan salju”. Peristiwa seperti itu juga terulang 50 tahun kemudian saat Muhammad SAW diisrakkan ke Jerusalem lalu ke Sidratul Muntaha dari Makkah.
8.   Dikisahkan pula pada masa kecil Muhammad SAW, ia telah dibimbing oleh Allah SWT. Hal itu mulai nampak setelah ibu dan datuknya meninggal. Dikisahkan bahawa Muhammad SAW pernah diajak untuk menghadiri pesta dalam tradisi Jahiliyah, namun dalam perjalanan ke pesta ia merasa lelah dan tidur di jalan sehingga ia tidak mengikuti pesta tersebut.
9.   Pendeta Bahira menuturkan bahawa ia melihat tanda-tanda kenabian pada diri Muhammad SAW. Muhammad SAW saat itu berusia 12 tahun sedang beristirahat di wilayah Bushra dari perjalannya untuk berdagang bersama Abu Thalib ke Syiria. Pendeta Bahira menceritakan bahawa kedatangan Muhammad SAW saat itu diiringi dengan gumpalan awan yang menutupinya dari cahaya matahari. Ia juga sempat berdialog dengan Muhammad SAW dan menyaksikan adanya sebuah “tanda/cop mohor kenabian” (tanda kenabian) di belakangnya.
10.Mukjizat lain adalah Muhammad SAW pernah memendekkan perjalanan. Kisah ini terjadi saat pulang dari Syiria. Muhammad SAW diperintahkan Maisarah membawakan suratnya kepada Khadijah saat perjalanan masih 7 hari dari Makkah namun  Muhammad SAW sudah sampai di rumah Khadijah tidak sampai satu hari. Dalam kitab As-Sab’iyyatun fi Mawadhil Bariyyat, Allah SWT memerintahkan pada malaikat Jibril, Mikail, dan mendung untuk membantu Muhammad SAW. Jibril a.s. diperintahkan untuk melipat tanah yang dilalui unta Muhammad dan menjaga sisi kanannya sedangkan Mikail diperintahkan menjaga di sisi kirinya dan mendung diperintahkan menaungi Muhammad SAW.

Kharisma

1.   Tatapan mata yang menggetarkan Ghaurats bin Harits, iaitu seorang musuh yang sedang menghunus pedang kearah leher Muhammad SAW.
2.   Menjadikan tangan Abu Jahal kaku.
3.   Jin yang bernama Muhayr bin Habbar membantu dakwah Muhammad SAW, kemudian jin itu diganti namanya menjadi Abdullah bin Abhar.

Menghilang Dan Menidurkan Musuh

1.   Menghilang saat akan dibunuh oleh utusan Amr bin At-Thufail dan Ibad bin Qays utusan dari Bani Amr pada tahun 9 Hijriah atau Tahun Utusan.
2.   Menghilang saat akan dilempar batu oleh Ummu Jamil, ibu saudara Muhammad ketika ia duduk di sekitar Kaabah dengan Abu Bakar r.a.
3.   Menghilang saat akan dibunuh Abu Jahal dimana saat itu ia sedang solat.
4.   Menidurkan 10 pemuda Makkah yang merancang membunuhnya dengan taburan pasir.

Binatang, Tumbuhan, Alam Dan Benda Mati

1.   Seekor serigala berbicara kepada Muhammad SAW.
2.   Berkata-kata dengan unta yang lari dari pemiliknya yang menyebabkan masyarakatnya meninggalkan solat Isyak.
3.   Berkata-kata dengan unta pembawa hadiah raja Habib bin Malik untuk membuktikan bahawa hadiah tersebut bukan untuk Abu Jahal melainkan untuk Muhammad SAW.
4.   Mengusap kantung susu seekor kambing untuk mengeluarkan susunya yang telah habis.
5.   Dua Sahabat Nabi SAW dibimbing oleh cahaya.
6.   Mimbar menangis setelah mendengar bacaan ayat-ayat Allah SAW.
7.   Pohon kurma dapat berbuah dengan seketika.
8.   Batang pohon kurma meratap kepada Muhammad SAW.
9.   Pohon menjadi saksi dan dibuat berbicara kepada Muhammad SAW.
10.Berhala-berhala runtuh dengan hanya ditunjuk oleh Muhammad SAW.
11.Mendatangkan hujan dan meredakan banjir saat musim kemarau tahun 6 Hijrah di Madinah yang saat itu mengalami kekeringan.
12.Berkata-kata dengan gunung untuk mengelurkan air bagi Uqa’il bin Abi Thalib yang kehausan.
13.Berkata-kata dengan gilingan tepung Fatimah yang takut dijadikan batu-batu neraka.
14.Merubah emas hadiah raja Habib bin Malik menjadi pasir di gunung Abi Qubaisy.
15.Memerintahkan gilingan tepung untuk berputar dengan sendirinya.
16.Tubuh Muhammad SAW memancarkan petir ketika hendak di bunuh oleh Syaibah bin ‘Utsman pada Perang Hunain.

Makanan Dan Minuman

1.   Makanan yang di makan oleh Muhammad SAW mengagungkan Nama Allah SWT.
2.   Makanan sedikit yang bisa dimakan sebanyak 800 orang pada Perang Khandaq.
3.   Roti sedikit cukup untuk orang banyak.
4.   Sepotong hati kambing cukup untuk 130 orang.
5.   Makanan yang dimakan tidak berkurang justeru bertambah tiga kali ganda.
6.   Menjadikan beras merah sebanyak setengah guni yang diberikan kepada orang Badwi Arab tetap utuh tidak berkurang selama berhari-hari.
7.   Menjadikan minyak samin Ummu Malik tetap utuh tidak berkurang walau telah diberikan kepada Muhammad SAW.
8.   Air memancar dari celah-celah jari. Kemudian air itu untuk berwudhu 300 orang sahabat hanya dengan semangkuk air.
9.   Susu dan kencing unta bisa menyembuhkan penyakit atas izin Allah SWT.

Mendoakan Dan Menyembuhkan

1.   Menyembuhkan betis Ibnu Al-Hakam yang terputus pada Perang Badar, kemudian Muhammad SAW meniupnya, lalu segera pulih tanpa merasa sakit sedikit pun.
2.   Mata Qatadah terluka pada Perang Uhud, sehingga jatuh dari kelopaknya, kemudian oleh Muhammad  SAW mata tersebut dimasukkan kembali dan menjadi lebih indah dari sebelumnya.
3.   Mendoakan untuk menumbuhkan gigi salah seorang sahabatnya bernama Sabiqah yang tanggal sewaktu perang.
4.   Mendoakan Anas bin Malik r.a.dengan banyak harta dan anak.
5.   Menyembuhkan daya ingatan  Abu Hurairah r.a.yang pelupa.
6.   Menyembuhkan penyakit mata Ali bin Abi Thalib r.a. saat pemilihan pembawa bendera pemimpin dalam perang Khaibar.
7.   Menyembuhkan luka gigitan ular yang diderita Abu Bakar r.a. dengan air liur sewaktu bersembunyi di Gua Tsur dari pengejaran penduduk Makkah.
8.   Menyembuhkan tangan wanita yang lumpuh dengan tongkatnya.
9.   Menyambung tangan Badwi yang putus yang dipotongnya sendiri setelah menampar Muhammad SAW.
10.Mendoakan supaya Kerajaan Kisra hancur, kemudian doa tersebut dikabulkan.
11.Mendoakan Ibnu Abbas r.a.menjadi orang yang faqih dalam agama Islam.

Hal Ghaib Dan Ramalan

1.   Mengetahui siksa kubur dua orang dalam makam yang dilaluinya kerana dua orang tersebut selalu solat dalam keadaan kotor kerana kencingnya selalu mengenai pakaian solat.
2.   Mengetahui ada seorang Yahudi yang sedang disiksa dalam kuburnya.
3.   Meramalkan seorang isterinya ada yang akan menunggangi unta merah, dan disekitarnya ada banyak anjing yang menggonggong dan orang tumpas. Hal itu terbukti pada Aisyah r.ha.pada saat Perang Jamal di wilayah Hawwab yang mengalami kejadian yang diramalkan Muhammad SAW.
4.   Meramalkan isterinya yang paling rajin bersedekah akan meninggal tidak lama setelahnya dan terbukti dengan meninggalnya Zainab yang dikenal rajin bersedekah tidak lama setelah kematian Muhammad SAW.
5.   Meramalkan Abdullah bin Abbas r.a.akan menjadi “bapak para khalifah” yang terbukti pada keturunah Abdullah bin Abbas yang menjadi raja-raja kekhalifahan Abbasiyah selama 500 tahun.
6.   Meramalkan umatnya akan terpecah belah menjadi 73 golongan.

Mukjizat Terbesar

1.   Membelah bulan dua kali untuk membuktikan kenabiannya pada penduduk Makkah.
2.   Isra ke Masjidil Aqsa dari Masjidil Haram lalu Mikraj ke Sidratul Muntaha dari Baitul Maqdis tidak sampai satu malam pada tanggal 27 Rejab tahun 11 Hijrah.
3.   Menerima Al-Quran sebagai Firman Tuhan terakhir padahal ia seorang yang buta huruf

Wallahu taala a'lam


No comments:

Post a Comment