Thursday 30 January 2014

MALAIKAT - Hari Jumaat/Saiyidul Ayyam

                                               RAHMAT HARI JUMAAT

Ada keterangan menyatakan malaikat yang bertugas pada hari Jumaat adalah seperti berikut:
      
        Diriwayatkan oleh Abu Amer daripada ayah dan neneknya bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya di balik gunung Qof ada sebidang tanah putih yang tiada tumbuhannya. Luas tanah itu seperti luas dunia tujuh kali. Disitu penuh sesak dengan malaikat. “Andai kata ada sebatang jarum dijatuhkan dari atas, nescaya terjatuh atas satu daripada mereka.
      “Tiap-tiap tangan mereka memegang bendera yang panjangnya empat puluh farsakh. Tiap-tiap bendera ada tulisan Laailaahail  lallah Muhammadu Rasulullah”
      “Tiap-tiap malam Jumaat, mereka berkumpul di keliling gunung itu untuk merendahkan diri kepada Allah SWT dan memohon keselamatan bagi umat Muhammad SAW.
      “Jika fajar subuh terbit, mereka berdoa: Ya Allah SWT, ampunilah orang yang mandi hari Jumaat”.
      “Mereka berdoa dengan suara tangis dan keras”.
      
       Lalu Allah SWT berfirman: “Hai malaikatKu! Apa yang kalian kehendaki?”. Mereka menjawab: “Kami berkehendak Engkau mengampuni dosa umat Muhammad SAW”. Jawab Allah SWT : ”Aku sudah mengampuni mereka”.

       Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT menciptakan seorang malaikat yang berdiri dibawah Arasy. Ia mempunyai empat puluh ribu tanduk,sedang jarak antara satu tanduk dengan yang lain sejauh perjalanan 1,000 tahun.
      “Di atas tiap-tiap tanduk berbaris empat puluh ribu malaikat. Sedang diatas tengkuk dan di dadanya ada bintang-bintang.
      “Tiap-tiap hari Jumaat, ia bersujud kepada Allah SWT sambil memohon: Ya Allah SWT, ampunilah dosa orang yang mengerjakan solat Jumaat dari umat Muhammad SAW”
      
       Lalu Allah SWT berfirman: “Wahai malaikatKu, saksikanlah bahawasanya aku sudah mengampuni orang yang mengerjakan solat Jumaat”. (Kanzul Akhbar).
      
       Disebutkan dalam hadith bahawa Allah SWT mencipta sebuah menara diperbuat daripada perak putih, disebelah  AL BAITUL MAKMUR. Tinggi menara itu sejauh perjalanan lima ratus tahun.
      
       Pada tiap-tiap hari Jumaat, naiklah Jibril a.s ke atas menara itu dan berkumandanglah azan, lalu Israfil naik ke Mimbar dan berkhutbah dan Mikhail pula mengimami malaikat. Selepas mereka selesai mengerjakan solat, berkatalah Jibril a.s: “Pahala yang aku perolehi daripada azanku, kuberikan pada Muazzin di muka bumi”. Israfil pula berkata: “Pahala yang aku perolehi daripada khutbahku, kuberikan pada Khatib di muka bumi”. Dan malaikat berkata: “Pahala yang aku perolehi sebab sudah melakukan solat Jumaat di belakang imam, kami berikan kepada seluruh umat Muhammad yang mengerjakan solat Jumaat di belakang imam di muka bumi”.
      
      Kemudian Allah SWT berfirman: “Wahai malaikatKu, kalian sudah memperlihatkan kemurahan hati begini rupa, maka demi keagunganKu dan kebesaranKu, aku menyatakan hari ini, Ku ampuni dosa semua hambaKu yang mengerjakan solat Jumaat dalam memenuhi perintahKu dan tuntutan kekasihKu, Muhammad SAW”.
      
      Ada keterangan menyatakan ada malaikat bertugas sebagai penjaga masjid pada hari Jumaat adalah seperti berikut:
      Rasulullah SAW bersabda: “Tatkala hari Jumaat datang, Allah SWT mengutus malaikatnya turun ke bumi membawa kalam daripada emas dan kertas dari perak. “Mereka berdiri di pintu-pintu masjid, mencatat siapa yang masuk ke masjid. “Ketika mereka selesai mengerjakan solat Jumaat, malaikat itu kembali ke langit lalu melapurkannya kepada Allah SWT: “Wahai Tuhan kami, kami sudah mencatat siapa yang masuk masjid dan bersolat Jumaat”.
      Lalu Allah SWT berfirman: “Hai malaikatKu, demi kemuliaan Ku dan demi kebesaran Ku, Aku ampuni segala dosa-dosa mereka”. (Raunaqul Majalis)
      
Di lain riwayat, Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang berangkat ke masjid untuk bersolat Jumaat pada jam pertama, seakan-akan ia sudah berkorban seekor unta. Sesiapa yang berangkat pada jam kedua, seakan-akan ia sudah berkorban seekor lembu. “Sesiapa yang berangkat pada jam ketiga, seakan-akan ia sudah berkorban seekor kambing. Sesiapa yang berangkat pada jam keempat, seakan-akan ia sudah berkorban seekor ayam.
      “Sesiapa yang berangkat pada jam kelima, seakan-akan ia sudah memberi hadiah berupa sebiji telur.
      “Dan apabila imam sudah naik ke mimbar, dilipatkan buku-bukunya dan diangkat kalam-kalamnya dan mereka berkumpuk se keliling mimbar untuk mendengar khutbah.
      “Maka sesiapa yang hadir sesudah itu, seakan-akan ia datang hanya untuk bersolat”.

Hanya Allah SWT yang lebih mengetahui.
Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment