Tuesday 28 January 2014

MALAIKAT - Tambighul Ghafiliin, Arasy


TAMBIGHUL GHAFILIN, ARASY

Atstsa”labi berkata: Diriwayatkan daripada Jaafar, daripada Muhammad , daripada ayahnya bahawa neneknya berkata: “Terdapat di Arasy semua gambar sesuatu diciptakan Allah SWT di darat dan di laut". Itulah erti firman Allah SWT: “Tiada sesuatu melainkan daripada kami khazanahnya”.
      
       Disebutkan bahawa Ali bin Al-Husain berkata: “Arasy diciptakan daripada bermacam-macam cahaya. Diantaranya hijau yang menjadi sumber warna hijau. Kuning menjadi sumber warna kuning. Merah sumber warna merah dan putih yang menjadi sumber di siang hari". Kemudian dijadikannya 70 juta lapis. Tiap-tiap lapis bertasbih, bertahmid dan mensucikan Asma’ Allah SWT dengan bermacam suara.
      
       Jika makhluk diizinkan Allah SWT boleh mendengar suara-suara itu, nescaya hancurlah  gunung ganang, bangunan- bangunan dan air laut akan kering.
      
       Imam Qurthubi dan sebahagian ulama tafsir berkata: “Arasy berbentuk takhta. Ia diciptakan Allah SWT dan menyuruh malaikat mendokongnya, memikulnya, beribadah dengan memuliakannya dan bertawaf di sekelilingnya. Demikianlah sepertimana Allah SWT menciptakan Baitullah di bumi dan memerintahkan Bani Adam bertawaf dan berkiblat kepadanya".
      
       Firman Allah SWT: “Mereka (Malaikat) pemikul Arasy dan yang ada di sekitarnya menyuarakan pujian kepada Tuhannya, beriman kepadaNya dan meminta ampun bagi orang beriman: Oh Tuhan kami, begitu luasnya rahmat dan ilmu Mu meliputi segala-galanya. Kerana itu berilah ampun kepada orang yang bertaubat dan mengikuti jalan Mu, peliharalah mereka daripada seksa api neraka yang bernyala-nyala”.
      “Oh Tuhan kami, masukkanlah mereka kedalam syurga, yang Engkau janjikan kepada mereka dan orang soleh diantara golongan bapa, isteri dan anak keturunan mereka. Sesungguhnya Engkau Maha Perkasa dan Bijaksana”.
      “Peliharalah mereka daripada perbuatan jahat sebab orang yang Engkau pelihara daripada perbuatan jahat itulah yang beroleh rahmatMu pada hari kiamat. Itulah suatu keuntungan  paling besar”.
      
      Disebutkan bahawa Ali r.a berkata: “bahawasanya pemikul Arasy ada empat malaikat. Tiap malaikat berwajah empat. Landasan tapak kaki mereka berada di bawah bumi ketujuh, sejauh perjalanan lima ratus tahun”.
Abdullah bin Abbas r.a berkata: “Selepas Allah SWT menciptakan Arasy lalu memerintahkan malaikat mendokongnya. Oleh kerana dirasa terlalu berat, mereka diperintahkan membaca ‘Subhanallah’, ternyata dengan membacanya, dirasa beban beratnya berkurangan. Maka bacaan itu terus menerus dibaca sampai terciptanya Adam . Ketika roh Adam masuk dan baginda membaca ‘Alhamdulillah’ lalu dijawab Allah SWT dengan ‘Yarhamkallah’ dan kerana itu Aku menciptakan engkau wahai Adam”.
      
       Mendengar itu, malaikat pendokong Arasy berkata: “Kalimah itu adalah kalimah mulia. Oleh kerana itu, tidak patut jika kami tinggalkannya. Maka sejak itu, mereka mengucapkan ‘Subhanallah  wal Hamdulillah’, ternyata sesudah itu bebannya semakin berkurangan”.
      
       Ketika Allah SWT mengutus Nabi Nuh a.s, beliau adalah Nabi pertama yang diutus menyerikan kaumnya membaca ‘Laailaahaillallah’, berkata malaikat pendokong Arasy, “Inilah kalimah ketiga harus kita sambungkan dengan kalimah-kalimah itu”.
      
       Sejak itu, mereka sentiasa mengucapkan ‘Subhanallah Walhamdulillahi Walaa Illahaillallah’, hingga sampai utusannya Nabi Ibrahim a.s menyaksikan malaikat membawa seekor domba untuk disembelih sebagai ganti puteranya, malaikat pendokong Arasy berkata: “Inilah kalimah keempat yang patut kami sambungkan dengan kalimah-kalimah yang kami ucapkan". Lalu selepas malaikat pendokong Arasy menyambungkannya lalu menjadi ‘Subhannallah Walhamdu Lillaahi Ilaaha  lllallaah Wallaahu Akbar’.
      
      Sewaktu Jibril menceritakan hal itu kepada Nabi Muhammad SAW, sebab takjub Baginda SAW bersabda: Laahaula WalaaQuwwata lllabilaahil Aliyyil Adzimm”.
      
      Selepas Jibril mendengar ucapan Rasulullah SAW, ia segera berkata: “Ucapan ini patut disambung dengan kalimah yang dibaca oleh malaikat-malaikat pendokong Arasy” (Tambighul- Ghafiliin).
      
      Bersabda Rasulullah SAW: “Bahawasanya Allah SWT menciptakan sebatang tiang di sisi Arasy”. Ketika ada seorang hamba mengucapkan kalimah ‘Laailaaha llallaah Muhammadur Rasulullah’, bergoncanglah tiang itu.
      
      Lalu Allah SWT berfirman: “Diamlah engkau, wahai tiang!”. Maka jawabnya: “Bagaimana aku dapat tenang kembali, sedang Tuhan belum mengampuni dosa orang yang membacanya!”.
      
      Lalu Allah SWT berfirmam: "Aku sudah mengampuni dosa-dosanya! Selepas itu barulah tiang itu tenang kembali” (Zubdatul-Wa’idiin)

Hanya Allah SWT yang maha mengetahui.
Wallahu'alam.
     



No comments:

Post a Comment