Thursday 30 January 2014

MALAIKAT - Sangkakala

SANGKAKALA
Sangkakala Israfil

Disebutkan jarak antara tempat malaikat Israfil dengan Arasy dilapisi tujuh dinding.
      
     Tebal dinding itu ialah kira-kira perjalanan sepanjang 500 tahun dan adapun jarak antara malaikat Israfil dan malaikat Jibril kira-kira 70 dinding. Jadi, jarak antara malaikat Jibril dengan Arasy dilapisi 70 lapis dinding. Disebutkan juga, malaikat Israfil itu sentiasa meletakkan mulutnya di atas tanduk seperti keadaan Sangkakala.
      
     Trumpet malaikat Israfil bercabang empat iaitu menghala ke arah barat dan timur, sedang satu lagi ke arah bawah bumi dan lainnya bercabang ke arah atas langit yang ketujuh.
      
     Adapun lingkaran kepala sangkakala itu seperti lebarnya langit dan bumi. Didalamnya terdapat pintu sebanyak bilangan arwah. Didalamnya lagi , ada 70 rumah, setiap satu ditempatkan arwah. Di antaranya, arwah Nabi ditempatkan satu rumah, arwah jin, arwah umat manusia, arwah syaitan, arwah binatang dan lain-lain hingga 70.
      
     Abu Hurairah pernah bertanya kepada Nabi Muhammad SAW mengenai sangkakala. Maka jawab Nabi Muhammad SAW; “Sangkakala itu adalah sebuah tanduk raksasa yang daripada cahaya. Besar tiap lingkaran dalam tanduk itu selebar langit dan bumi. Sangkakala itu ditiup tiga kali".
      “Tiupan pertama membuat makhluk takut, tiupan kedua membuat makhluk mati dan tiupan yang ketiga untuk membangkitkan makhluk dari kubur”, kata Baginda SAW.

Hanya Allah SWT yang lebih mengetahui.
Wallahu'alam.



No comments:

Post a Comment