Saturday 25 January 2014

PENAWAR MUKMIN - Gambaran Wajah Rasulullah SAW

RASULULLAH SAW

Diriwayatkan oleh Yaakub Bin Sufyan Al Fasawy Al Hafiz, daripada Hassan Bin Ali, katanya: “Aku bertanya kepada bapa saudaraku, Hindun Abu Ghaala, mengenai wajah, bentuk badan dan keperibadian Rasulullah SAW.
      Lalu bapa saudaraku menggambarkan serba sedikit berdasarkan ingatan dan keterangan yang diberitahu kepadanya mengenai Nabi Muhammad SAW”.
      
      Wajah Rasulullah SAW selalu nampak berseri-seri, kening lebar,alis melentik, hidung mancung dan berkilat dihujungnya. Biji mata  Baginda SAW hitam, janggut tebal, kedua-dua pipinya tidak terlalu tembam dan gigi halus dan agak jarang.
      
      Tubuh Baginda sederhana besar, dada bidang, rambut bergelombang dan mudah disikat. Panjang rambut melebihi cuping telinga.
      
      Leher Baginda bersih, manakala antara dada dan pusat, tumbuh bulu roma halus dan nipis, tetapi bahagian perut tidak berbulu.
      
      Kedua-dua lengan dan bahu Baginda ditumbuhi bulu yang agak tebal. Dada dan perut mendatar (tidak buncit).
      
      Lengan Baginda SAW panjang. Telapak tangan luas, jari kaki dan tangan agak berisi. Diantara tumit dan hujung jari Baginda, ada bahagian yang melengkung hingga kalau berjalan bahagian itu tidak menyentuh tanah.
      
      Gerak langkah Baginda cergas. Gaya berjalan seolah-olah sedang melalui tempat menurun. Bagaimana pun, cara berjalan kelihatan berhati-hati dan tidak tergesa-gesa.
      
      Apabila berjalan, Baginda lebih suka melihat ke bawah. Apabila berpaling, lazimnya Baginda berpaling dengan seluruh badan.
      
      Apabila memandang sesuatu, Baginda melihat dengan pandangan menyelidik.

Hanya Allah SWT yang maha mengetahui.
Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment