Friday 31 January 2014

NOTA RINGKAS - Perkara-perkara yang Jarang Diketahui

NOTA RINGKAS

                     * Daripada Ibnu Mas'ud: "Haram hukumnya menyakiti makhluk Allah SWT dengan menggunakan api. Hanya Allah SWT yang boleh menghukum makhluknya dengan api".


                     * Imam Al-Ghazzali menegaskan bahawa mereka yang gagal menghadirkan hatinya mengingati Allah SWT ketika solat, maka solatnya tidak berkesan.

                     
                     * Ibnu Umar r.a berkata: "Sesungguhnya aku pernah melihat Rasullullah SAW memakai capal yang tidak berbulu dan baginda berwudhuk dengannya. Oleh sebab itulah aku memakainya".

                     * Amr Bin Huraith r.a berkata: Aku pernah melihat Rasulullah SAW solat dengan memakai capal yang telah dijahit. (At-Tirmizi)


                     * Adapun solat dalam keadaaan memakai kasut setelah dipastikan kebersihannya dari najis, sebahagian ulama berpendapat bahawa ia merupakan satu sunnah kerana Rasulullah SAW bersabda: "Hendaklah kamu berbeza dengan Yahudi. Sesungguhnya mereka tidak solat dengan memakai kasut dan selipar-selipar". (Hadith riwayat Abu Dawood dan Ibnu Hibban)


                     * Al Quran itu tersimpan di sisi Allah SWT di Luh Mahfudz dan setelah diturunkan ke langit dunia, Allah SWT menegaskan "Ia tidak boleh disentuh melainkan oleh orang-orang yang bersih dan suci' (Al-Waqi'ah 56:79) Kemudiannya, ia diturunkan oleh malaikat Jibril ar-Ruh Al-Amin dari langit dunia ke atas Rasulullah SAW.


                    * Imam Al-Mahdi itu dilahirkan daripada keturunan Ahlul Bait (keturunan Siti Fatimah) yang telah disempurnakan oleh Allah SWT pada satu malam sahaja. (Riwayat Imam Ahmad)


                    * Asyraf atau Ahlul Bait: Golongan Nabi Muhammad SAW daripada cucu baginda, Al-Hassan r.a. dan Al-Husain r.a.


                   * Umar Ibnu Khattab mengisytiharkan bahawa Palestin merupakan tanah wakaf umat Islam sehingga hari kiamat.




Wa ma taufiqi, illa Billah,
Wallahu'alam.


                     



No comments:

Post a Comment