Thursday 30 January 2014

NOTA RINGKAS - Perkara -perkara yang Jarang Diketahui

NOTA RINGKAS

                    * Anak-anak Nabi Muhammad SAW; ada tujuh orang; tiga laki-laki dan empat perempuan; Kassim, Abdullah, Ibrahim Fatimah; Zainab, (Umi Kalsum, Siti Rokiah) anak-anak sulung. Utbah dan Utaibah; anak kepada Abu Lahab berkahwin dengan kedua-duanya. Kemudian apabila Nabi Muhammad SAW dilantik menjadi Rasulullah dan menyuruh mereka beriman kepada Allah SWT (Islam), kedua-duanya bercerai. Kedua- dua puteri Rasulullah SAW (Umi Kalsum, Siti Rokiah) kemudiannya berkahwin dengan Saidina Uthman.


                   * Kelebihan Saidina Umar Al-Khattab: digelar 'mendahului wahyu'.


                   * Antara mukjizat Rasulullah SAW; baginda boleh berkata-kata ketika masih dalam buaian dan perkataan pertama yang diucapkan oleh baginda adalah seperti mana yang diriwayatkan oleh Ibnu Sabu di dalam kitab Al-Khasais. Begitu juga Imam Sayuti dalam kitabnya Al-Khasais. Beliau berkata perkataan pertama yang diucapkan oleh Rasulullah SAW ialah 'Allahu Akbar khabira walhamdulillahi khasira'. 


                  * Antara keistimewaan Nabi Muhammad SAW ialah; sejak baginda dilahirkan sehingga menjadi nabi, baginda tidak pernah sekalipun melihat berhala, tidak pernah sembah berhala, dan tidak sujud kepada berhala. Allah SWT memelihara baginda sejak dari kecil.


                  * Ketika umur Rasulullah SAW empat atau lima tahun, malaikat telah membelah dada baginda dan disucikan hatinya serta dimasukkan cahaya imam ke dalamnya.


                  * Antara keistimewaan Rasulullah SAW ialah; ibunya tahu bahawa anak yang dikandungnya akan menjadi nabi.


                  * Rasulullah SAW menyebutkan kelebihan Aishah r.a. seperti dalam hadith baginda; "Janganlah kalian menguris hatiku kerana Aishah. Demi Allah, aku tidak pernah menerima wahyu ketika bersama yang lain kecuali ketika aku bersama Aishah" Riwayat Al-Bukhari.


                  * Ibnu Abdul Barr menyatakan Saidatina Aishah r.a. memiliki pengetahuan yang sangat tinggi dalam bidang tafsir, fekah selain dalam bidang perubatan, syair, dan salasilah.


                  * Aishah r.a. ialah 'Umul Mukminin'


                  * Perkara pertama yang berlaku selepas Rasulullah SAW turun dari mikraj ialah; baginda telah menjadi imam di Masjidil Al-Aqsa. Antara makmumnya ialah Nabi Adam a.s., Nabi Idris a.s., Nabi Musa a.s., dan ramai lagi.


                  * Hadith Muslim, Saidina Abu Bakar As-Siddiq pernah mejadi imam dan Nabi Muhammad SAW menjadi makmumnya.



Wa ma taufiqi, illa Billah,
Wallahu'alam.


                   

No comments:

Post a Comment