Thursday 30 January 2014

NOTA RINGKAS - Perkara -perkara yang Jarang Diketahui

NOTA RINGKAS

                    * Matinya Firaun disumbat lumpur oleh Jibril ke dalam mulutnya ketika beliau tenggelam dalam Laut Merah sewaktu Firaun menyebut hendak beriman. Firaun berumur lebih kurang 400 tahun.


                    * Imam Sayuti, salah seorang imam besar dalam Mazhab Syafie mengatakan, menyebut dalam solat 'Usolli' memburukkan sembahyang. Imam Sayuti meletakkan 'Usolli' sebagai bidaah yang sesat bagi orang yang sihat.


                    * Kelebihan para nabi/rasul dimana mereka wafat, disitulah kubur atau makam mereka seperti Nabi Muhammad SAW, baginda wafat di dalam bilik Aishah r.a., maka di situlah Rasulullah SAW wafat.


                    * Kelebihan para nabi dan rasul; jasad mereka tidak akan reput sehingga kiamat. Pernah diceritakan, dua orang Yahudi yang masuk Islam tetapi berniat mencuri jasab Nabi Muhammad SAW (Mahmud Al-Khindi).


                    * Setiap kali kita berselawat ke atas Rasulullah SAW, Allah SWT akan utuskan malaikat untuk mengambil selawat tersebut dan hantar kepada baginda bersertakan nama orang yang berselawat ke atasnya.


                    * Mengikut Riwayat Al-Bukhari, Rasulullah SAW berhijrah/ diperintahkan berhijrah pada waktu siang dan baginda terus ke rumah Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Saidina Abu Bakar memberikan seekor kuda kepada Rasulullah SAW. Penghijrahan baginda bermula dari rumah Saidina Abu Bakar. 


                   * Rasulullah SAW ada menyatakan tanda-tanda akhir zaman; iaitu fitnah datang dari tanah tinggi (Iraq, Iran dan Basrah).


                   * Allah SWT bersemayam di langit, Arashy. Seperti contoh, apabila Rasulullah SAW Isra' dan Mikraj dan ada dalam Surah Tooha.


                   * Sesiapa yang hendak membuat korban, maka bermula pada 1 Zulhijah; jangan bercukur, memotong kuku dan sebagainya sehinggalah berlakunya korban pada Hari Raya Aidiladha tersebut. (Hadith Riwayat Muslim)


                  * Imam Malik tidak suka orang yang selalu menziarahi makam Rasulullah SAW apatah lagi berselawat atau bersalam ke makam Rasulullah SAW. Adalah lebih baik memberi salam ke perkuburan Baqi' kerana tidak menepati apa yang dilakukan oleh para sahabat.


                   * Jika kita berwudhuk dan kita memakan daging Unta, wajib bagi kita mengambil wudhuk semula.


                   * Ulama sirah membantah apabila mengatakan bahawasanya Rasulullah SAW berkahwin pada umur 9 tahun.


                   * Ulama sirah membantah apabila mengatakan bahawasanya Rasulullah SAW berkahwin dengan Khadijah pada umur Khadijah 40 tahun. Sebenarnya, umur Rasulullah SAW ialah 25 tahun manakala Khadijah berumur 35 tahun.


                   * Imam Malik mengatakan, tidak pernah ada 12 Rabiul Awal pada hari Isnin. Hadith mengatakan ada pun mungkin 8 atau 9 Rabiul Awal.


Wa ma taufiqi, illa Billah,
Wallahu'alam.


                     

No comments:

Post a Comment