Monday 3 February 2014

PEDOMAN MUKMIN – Dajjal


                                                   DAJJAL

Dajjal adalah kalimah bahasa Arab daripada kalimah ‘dajala’ yang bermaksud melumur dan menutupi. Asal makna Dajjal ialah ‘Al-Kholath’ iaitu mencampur, mengacau atau membingungkan. Ertinya ‘Dajjal’ ialah manipulator dan pembohong.
Rasulullah SAW menyebutkan, seorang lelaki daripada kabilah Yahudi Isfahan; seperti dalam Hadith baginda “keluar Dajjal dari Yahudi Isfahan”. (Riwayat Ahmad)
Daripada Anas Bin Malik r.a, Rasulullah SAW bersabda “Dajjal diikuti Yahudi Isfahan sebanyak 70,000 orang. Mereka mengenakan Jubah (Parsi)”. (Riwayat Muslim)

Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya tidak ada satu ujian Allah SWT di atas muka bumi ini sejak Dia menciptakan zuriat Nabi Adam a.s (sampai ke Hari Kiamat nanti) yang lebih dahsyat daripada fitnah Dajjal. Dan sesungguhnya Allah SWT tidak mengutus seorang nabi pun kecuali nabi itu mengingatkan kaumnya akan ujian Dajjal ini. Aku (Rasulullah SAW) adalah nabi terakhir sekali dan kamu adalah juga umat terakhir sekali, maka sudah pasti Dajjal itu akan keluar pada zaman kamu. Seandainya dia keluar dan aku masih berada di kalangan kamu, maka akulah yang akan berhujah dengannya bagi mewakili setiap orang Islam. Dan jika dia keluar selepas kewafatan ku, maka kamu semua bertanggungjawab untuk melawannya dan Allah SWT sebagai penolong kamu sekalian”. (Riwayat Ibnu Majah)

Sebelum kemunculan Dajjal, berlaku kemarau panjang selama tiga tahun bagi meningkatkan ujian terhadap seluruh umat manusia yang selama ini lalai dengan kemewahan hidup dunia.

Rasulullah SAW bersabda:

“Dan ketahuilah , sesungguhnya tiga tahun sebelum kedatangan Dajjal, bumi akan berada dalam keadaan kering-kontang sama sekali. Semua manusia dilanda kelaparan yang dahsyat. Pada tahun pertama , Allah SWT menitahkan agar hujan menahan sepertiga airnya. Pada tahun kedua, Allah SWT menitahkan agar hujan menahan dua pertiga airnya; bumi menahan dua pertiga tumbuh-tumbuhannya. Sedang pada tahun ketiga, Allah menitahkan agar hujan menahan semua airnya, sehingga tidak setitis pun air yang turun dari langit. Dan menitahkan bumi agar menahan semua yang ditumbuhkannya sehingga tidak ada sesuatu pun yang ditumbuhkannya, bahkan mana-mana tumbuhan yang tinggal semuanya menjadi kering dan binasa”.

Rasulullah SAW bersabda:

“ Mereka akan hidup menerusi tahlil, tahmid, takbir dan tasbih. Dan semuanya itu menjadi pengganti makanan”. (Riwayat Ibnu Majah, Abu Daud dan Al-Hakim)

Wa Ma taufiqi, illa Billah,
Wallahu’alam.


No comments:

Post a Comment