Tuesday 4 February 2014

PEDOMAN MUKMIN - Neraka

NERAKA

Neraka adalah suatu tempat di akhirat bagi golongan kafir dan yang ingkar serta berdosa di dunia ini. Ia terbahagi kepada beberapa jenis:
·         
  •     JAHANNAM: Firman Allah SWT dalam surah Ali Imran ayat 162, “ Sedang tempat kembalinya ialah neraka jahannam dan itulah seburuk-buruk tempat kembali”.

Neraka Jahannam mempunyai tujuh lapisan dan setiap satu lapisan untuk golongan tertentu. Ia juga mempunyai tujuh pintu dan tiap pintu untuk bahagian tertentu. Bahan bakarnya adalah dari manusia, batu dan jin. Kekuatan panas api neraka itu adalah 70 kali kepanasan api yang ada di dunia ini.

Makanan ahli neraka ialah pokok zaqqum. Buahnya menjadi makanan orang yang berdosa di dalam neraka. Makanan itu pula panas seperti tembaga cair, mendidih dalam perut, seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya.

Rasulullah SAW bersabda, “ Kalaulah setitikair buah zaqqum itu menitik ke dalam dunia ini, nescaya ia merosakkan penghidupan penduduk bumi, maka betapa pula halnya orang yang buah zaqqum itu menjadi makanannya”.(Riwayat At-Tirmizi)

Minuman mereka  daripada air danur dan air sangat panas yang memutus dan menghancurkan tali perut.

  •        LAZHA: Firman Allah SWT dalam surah Al- Maarij ayat 153, “Tidak sekali-kali (sebagaimana yang diharapkan), Sesungguhnya neraka (yang disediakan) tetap menjulang-julang apinya”.


  •       HUTAMAH:  Firman Allah SWT dalam surah Al-Humazah ayat 4, “ Tidak! Sesungguhnya dia akan mencampakkan ke dalam Al-Hutamah”.



  •        SA’IR:  Firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab ayat 64, “ Sesungguhnya Allah telah melaknat orang kafir dan disediakan bagi mereka api neraka yang menjulang”.


  •        SAQAR: Firman Allah SWT dalam surah Al-Muddthir ayat 26, “(Disebabkan kekufurannya itu) , aku akan masukkan ia ke dalam neraka Saqar”.



  •       JAHIM: Firman Allah SWT dalam surah Asy-Syuarak ayat 91, “Dan diperlihatkan neraka jelas nyata kepada orang-orang yang sesat”.


  •       HAWIYAH: Firman Allah SWT dalam surah Al-Qariaah ayat 9, “Maka tempat kembalinya ialah Hawiyah”.


Hanya Allah SWT maha mengetahui,

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment