DUBUK
Antara keajaiban pada
Dubuk ialah terdapat pertukaran jantina mengikut masa. Menurut Al- Imam Damiri
rahimahullah, dubuk akan menjadi jantan selama setahun dan akan bertukar
selepasnya menjadi betina selama setahun. Ini bermakna , ketika menjadi jantan,
dubuk tidak boleh mengandung dan ketika menjadi betina maka dubuk boleh
mengandung. Arnab juga berkeadaan begini menurut sebahagian ulama.
Persoalannya adakah
Dubuk boleh dimakan?
Menurut Al-Imam
Syafie, Al-Imam Ahmad Ibnu Hambal, Ishak Rahuyah, Abu Tsaur, Al-Imam Laits dan
para ulama hadith yang lain ianya HALAL di makan. Pendapat Al-Imam Malik pula mengatakan MAKRUH
hukumnya memakan dubuk.
Bagi Al-Imam Abu
Hanifah, Muhammad Al-Syaibani, Qadhi Abu Yusuf, Al-Tsauri dan salah satu pendapat
Al-Imam Ahmad mengatakan dubuk HARAM dimakan. Ini adalah kerana bagi mereka,
haiwan ini adalah termasuk di dalam kumpulan binatang buas yang berburu
menggunakan taring.
Dubuk menurut Al-Imam
Syafie tidak menggunakan sangat taringnya ketika berburu malah jika tiada
taring sekalipun, binatang ini boleh hidup. Ianya berbeza dengan singa ataupun harimau. Binatang ini pun suka mengambil sisa makanan yang dimakan oleh
binatang lain.
Al-Imam Syafie juga
ada menyebutkan bahawa dubuk dijual dan dimakan diantara Safa dan Marwah dan
tiada seorang ulama pun melarangnya. Ini kerana orang Arab menyukai dagingnya.
Diriwayatkan bahawa Saidina Saad Bin Abi Waqqas r.a. juga
memakan daging dubuk, manakala Saidina Ibnu Abbas r.a. mengharuskan kita
memakannya.
UNTA
Orang Arab mengatakan
bahawa unta liar yang berkeliaran adalah saki baki keturunan unta daripada unta
Kaum Aad dan Tsamud (Kaum Nabi Hud dan Nabi Saleh a.s.) seperti yang disebutkan
oleh Al-Imam Damiri rahimahullah.
Apakah hukum
memakannya?
Menurut jumhur ulama,
adalah HALAL memakan daging unta.
Nabi Ayub a.s.
dikatakan mengharamkan DIRINYA memakan daging dan susu unta. Ini kerana baginda
diserang penyakit urat yang bermula daripada pangkal paha hingga ke buku lali
dan didapatinya tiada sesuatu pun boleh digunakan sebagai ubat melainkan daging
dan susu unta. Oleh sebab itulah baginda mengharamkan keatas dirinya
kerana bimbang ia menyakiti unta. Al-Imam Damiri menyebut kisah tersebut di
dalam kitabnya ‘Hayat Hayawan Al-Qubra’.
Adakah membatalkan
Wudhu jika memakan daging unta?
Saidina Abu Bakar
As-Siddiq, Umar, Utsman, Ali, Ibnu Mas’ud, Ubai Bin Kaab, Ibnu Abbas, Abu
Darda’, Abu Umamah Al-Bahili, Amir Ibnu Rabi’ah iaitu para sahabat dan jumhur
para tabi’in juga Al-Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie dan para ulama Syafi’iah
berpendapat TIDAK MEMBATALKAN WUDHU jika memakan daging unta.
Ulama yang mengatakan
BATAL WUDHU pula adalah seperti Al-Imam Ahmad Ibnu Hambal, Ishak Bin Rahuyah,
Yahya Bin Yahya, Ibnu Munzir dan Ibnu Khuzaimah r.a.
SINGA
Singa adalah haiwan
yang mempunyai banyak sekali nama.Ibnu Khaluyah mengatakan singa mempunyai nama
menjangkau 500 nama. Antara namanya ialah Al-Asad, Usamah, Baihas, Na’aj,
Jaghdab, Al-Harits, Haidarah, Dawwas, Ri’bal, Zufar, As-Sabu’, Dhargham,
Dhaigham, Thaisar, Al-Anbas, Al-Ghadanfur, Al-Farafisoh, Al-Qaswarah dan banyak
lagi. Imam Al-Damiri mengatakan ianya jelas menunjukkan, singa adalah binatang yang
sangat ‘dihormati’.
Al-Imam Syafie, Abu
Hanifah, Ahmad Ibnu Hambal, Daud Al-Zhahiri dan jumhur ulama mengatakan HARAM
memakan daging singa.
Imam Malik pula
mengatakan MAKRUH memakan daging singa, tetapi perlu difahami yang terkadang
Imam Malik menggunakan perkataan makruh tetapi maksudnya adalah haram. Namun
dalam permasalahan ini, para ulama Malikiah menerangkan lebih lanjut bahawa
makruh disini bermaksud tidak haram untuk dimakan.
Al-Mawardi mengatakan
bahawa Al-Imam Syafie mengharamkan kita
memakan daging singa kerana ia memburu mangsanya menggunakan taring.
ZIRAFAH
Perkataan Zirafah disebut dalam bahasa Arab ialah Zarafah atau Zurafah. Al Imam Al Quzwini menyebutkan di dalam kitab Al A'jaib Al Makhlukhat bahawa kelainan zirafah dengan binatang berkaki empat yang lain ialah, apabila zirafah ingin memulakan langkah, maka ia akan memulakan dengan kaki kiri bahagian belakang dan kaki kanan bahagian depan. Ini berbeza dengan haiwan berkaki empat yang lain.
Disebutkan dalam kitab Tarikh Ibn Khallikan bahawa Muhammad Bin Abdullah Al Utabi Al Basri Al Akbari Al Sya'ir mengatakan zurafah atau zarafah berasal dari gabungan tiga jenis haiwan iaitu gabungan dari unta betina liar, lembu betina dan dubuk jantan. Bagaimana pun, Imam Al Jahiz tidak bersetuju dengan pendapat ini meskipun beliau seorang yang berakidah Muktazilah. Ini kerana Allah SWT berhak mencipta apa sahaja.
Persoalannya adakah zirafah boleh di makan?.
Al Imam Ad Damiri rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya 'Hayat Al Hayawan Al Kubra bahawa terdapat dua pandangan di dalam permasaalahan hukum memakan zirafah.
Pendapat pertama: Hukum memakan zirafah adalah HARAM. Kenyataan ini di keluarkan oleh Imam An Nawawi (wafat 676 H) dalam kitabnya Majmu' Syarah Muhazzab dan Imam Abu Ishak Al Syirazi (wafat 467 H) didalam kitabnya At Tanbith.
Al Imam Al Qadhi Abu Al Khattab Al Hambali juga mengatakan HARAM memakan daging zirafah. Sebahagian ulama mengatakan zirafah adalah hasil perhubungan antara binatang yang halal dan haram di makan.
Pendapat kedua: Hukum memakan zirafah adalah HALAL. Ini berdasarkan fatwa Syeikh Taqiyuddin Ibni Abi Ad-dam Al Hamwi dan beliau menukilkan bahawa fatwa Qadhi Hussain Asy Shafie. Al Imam Ibnu Rif'ah mengatakan bahawa pendapat ini muktabar sepertimana difatwakan juga oleh Imam Al Baghwi.
Imam Qadhi Hussain mengatakan, "Aku mengatakan bahawa ia HALAL kerana ia mirip kepada binatang yang halal dimakan iaitu unta dan lembu.
Al Imam Ad Damiri bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa adalah HARUS untuk dimakan. Ini juga merupakan pendapat Mazhab Imam Ahmad dan Imam Malik serta Imam Abu Hanifah.
ZIRAFAH
Perkataan Zirafah disebut dalam bahasa Arab ialah Zarafah atau Zurafah. Al Imam Al Quzwini menyebutkan di dalam kitab Al A'jaib Al Makhlukhat bahawa kelainan zirafah dengan binatang berkaki empat yang lain ialah, apabila zirafah ingin memulakan langkah, maka ia akan memulakan dengan kaki kiri bahagian belakang dan kaki kanan bahagian depan. Ini berbeza dengan haiwan berkaki empat yang lain.
Disebutkan dalam kitab Tarikh Ibn Khallikan bahawa Muhammad Bin Abdullah Al Utabi Al Basri Al Akbari Al Sya'ir mengatakan zurafah atau zarafah berasal dari gabungan tiga jenis haiwan iaitu gabungan dari unta betina liar, lembu betina dan dubuk jantan. Bagaimana pun, Imam Al Jahiz tidak bersetuju dengan pendapat ini meskipun beliau seorang yang berakidah Muktazilah. Ini kerana Allah SWT berhak mencipta apa sahaja.
Persoalannya adakah zirafah boleh di makan?.
Al Imam Ad Damiri rahimahullah menyebutkan di dalam kitabnya 'Hayat Al Hayawan Al Kubra bahawa terdapat dua pandangan di dalam permasaalahan hukum memakan zirafah.
Pendapat pertama: Hukum memakan zirafah adalah HARAM. Kenyataan ini di keluarkan oleh Imam An Nawawi (wafat 676 H) dalam kitabnya Majmu' Syarah Muhazzab dan Imam Abu Ishak Al Syirazi (wafat 467 H) didalam kitabnya At Tanbith.
Al Imam Al Qadhi Abu Al Khattab Al Hambali juga mengatakan HARAM memakan daging zirafah. Sebahagian ulama mengatakan zirafah adalah hasil perhubungan antara binatang yang halal dan haram di makan.
Pendapat kedua: Hukum memakan zirafah adalah HALAL. Ini berdasarkan fatwa Syeikh Taqiyuddin Ibni Abi Ad-dam Al Hamwi dan beliau menukilkan bahawa fatwa Qadhi Hussain Asy Shafie. Al Imam Ibnu Rif'ah mengatakan bahawa pendapat ini muktabar sepertimana difatwakan juga oleh Imam Al Baghwi.
Imam Qadhi Hussain mengatakan, "Aku mengatakan bahawa ia HALAL kerana ia mirip kepada binatang yang halal dimakan iaitu unta dan lembu.
Al Imam Ad Damiri bersetuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa adalah HARUS untuk dimakan. Ini juga merupakan pendapat Mazhab Imam Ahmad dan Imam Malik serta Imam Abu Hanifah.
Hanya Allah SWT maha
mengetahui,
Wallahu’alam.
No comments:
Post a Comment