Saturday 5 July 2014

NOTA RINGKAS - KELEBIHAN UNTA.

KELEBIHAN UNTA.

1. Satu-satunya binatang besar yang dapat hidup di bawah terik matahari gurun dan dinginnya padang pasir pada waktu malam. 

2. Ketahanan tubuhnya terhadap keadaan kering di padang pasir yang tandus membuatkan ia tahan tanpa air dan makanan selama 8 hari di bawah suhu 50 darjah celcius.

3. Dapat pikul beban yang beratnya berates- ratus kilogram di belakangnya. 

4. Struktur tubuhnya tidak berubah meskipun ia hidup di persekitaran alam yang paling sukar keadaannya.

Karektor khusus Unta:

1. Kaki unta sesuai untuk segala jenis tanah. Kakinya mempunyai dua jari yang saling berkait dengan tapak yang fleksibel. Struktur yang terdiri daripada empat bulatan tebal ini membolehkan kaki unta bertahan dengan kuat di atas tanah. Tapak kakinya yang lebar menahan tubuh unta supaya tidak tenggelam di dalam pasir. Kuku-kuku unta pula mampu melindungi tapak kakinya daripada sebarang kerosakan.

2. Unta memiliki lutut yang dilindungi oleh struktur yang disebut "callus", yang terdiri daripada kulit yang sangat keras dan tebal seperti tanduk . ketika unta duduk di atas pasir yang panas, struktur callus ini melindunginya daripada kerosakan akibat haba yang panas itu.

3. Bulu unta terdiri daripada rambut tebal dan bulu kempa yang bukan saja melindungi tubuhnya  dari cuaca dingin dan panas, tapi juga mencegah tubuhnya dari kehilangan air. Selain itu,unta dapat menaikkan suhu tubuhnya sehingga 41 dajah celcius untuk mengelakkan kehilangan air dari tubuhnya.

4. Bulu mata unta berbentuk 2 sisi terpisah yang saling melekat. Dalam keadaan cahaya, bulu mata unta akan tertutup secara automatik . Dengan keistimewaan ini , butiran pasir-pasir kecil yang berterbangan di padang pasir tidak akan mampu masuk ke dalam matanya. 

5. Hidung dan telinga unta ditutupi oleh rambut panjang untuk perlindungan dari debu dan pasir.

6. Leher unta panjang. Hal ini membolehkan unta mencapai daun-daun pohon yang tingginya sehingga tiga meter dari tanah.

7. Unta mempunyai bonggol yang berisi lemak yang membekalkan zat makanan secara periodik pada ketika lapar. Dengan sistem ini, unta dapat bertahan hidup selama 3 minggu tanpa air dan hanya kehilangan 33 peratus daripada berat tubuhnya.

8. Unta memiliki bibir yang sangat kuat yang membolehkan ia memakan makanan berduri. Sistem pencernaan pada unta pula dicipta sesuai untuk keadaan ini. 
9. Unta memiliki struktur mukus di hidungnya yang 100 kali lebih luas daripada yang dimiliki oleh manusia. Setiap kali unta bernafas, udara akan dilembapkan oleh mukus ini. 

"Wahai Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau,  maka peliharalah kami dari siksa api neraka".   (Surah Ali Imran : 19)

Wallahu taala a,lam



No comments:

Post a Comment